الدبور ينتشر في الاسكندرية في موجة الحر

انتشرت حشرة “الدبور” في مدينة الإسكندرية بكثرة في الشوارع اليوم و على شرفات المنازل و الكورنيش مع ارتفاع درجة الحرار و أشعة الشمس و الرطوبة.
و في مشهد حاول بعض المواطنين الابتعاد عن الدبابير المنتشرة في الشوارع منذ الصباح الباكر عن طريق إغلاق نوافذ السيارات و المواصلات.

و علق أحد المواطنين قائلاً ” مش كفايا الحر كمان دبور و ضربة شمس ، اللى بيحصل فينا دا كتيير و الله ” و من جانبه أعربت يمنى محمد ” الحشرة الموجودة في الشارع منذ الصباح و الناس كلها بتحاول تبعدها و مش قادرين نستحملها هي و الحر مع بعض في وقت واحد ”

و أضاف أحمد السيد ” كمان دبور، أكيد ربنا غضبنا علينا، اللي بيحصل فينا ده كثير، الحشرة بتحاول تقرص الناس وتقف عليهم، والمنظر في الشارع غريب، الناس كلها بتجري”.

أشار وكيل وزارة الزراعة بالإسكندرية مصطفى بخشوان إن الحشرة المنتشرة بالجو إقتصادية و غير مضرة حيث انها تتغذى على الناموس و بيض الناموس و السبب من انتشارها هو ارتفاع درجة الحرارة حيث ان درجة الحرارة المرتفعه تكون بمثابة بيئة مناسبة لنمو حشرة الدبور حيث ان هذه الحشرة من الغابات و الأشجار داخل مصر و انها ليست قادمة من اى بلد مجاورة و بمجرد انخفاض درجة الحرارة ستختفي الحشرة.